
Dodatek dla sołtysów do emerytury!
► Dodatek dla sołtysów na emeryturze – dla kogo?
Dodatek przysługuje sołtysom, którzy:
-
osiągnęli ustawowy wiek emerytalny (odpowiednio 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn);
-
pełnili swoją funkcję przez okres dwóch kadencji, czyli nie mniej niż 8 lat;
-
ciągłość kadencji nie jest wymagana.
► Dodatek dla emerytowanego sołtysa – od kiedy?
Przepisy dotyczące dodatkowego świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa zaczęły obowiązywać 1 lipca 2023 r.
► Sołtysowe dodatek – ile wynosi?
Na etapie prac nad projektem padały różne kwoty. Dodatek dla sołtysów na emeryturze wyniesie ostatecznie 300 zł i będzie wypłacamy co miesiąc.
► Wniosek o sołtysowe – gdzie złożyć?
Pieniądze nie popłyną z automatu, dodatkowe świadczenie będzie przyznawane na wniosek, który należy złożyć w:
-
oddziale regionalnym KRUS,
-
placówce terenowej KRUS,
właściwej ze względu na aktualne miejsce zamieszkania emerytowanego sołtysa.
► Emerytura z ZUS? Gdzie składam wniosek o sołtysowe?
Wszystkim emerytowanym sołtysom wnioski będzie rozpatrywać i świadczenie wypłacać KRUS.
Jeśli pobierasz emeryturę z ZUS-u bądź innego organu emerytalnego, wniosek o dodatek dla sołtysa składasz wyłącznie do oddziału KRUS właściwego dla twojego aktualnego miejsca zamieszkania.
► Wniosek o dodatek dla sołtysów – niezbędne dokumenty
Wniosek o sołtysowe musi zawierać następujące dane i dokumenty:
-
imię (imiona) oraz nazwisko;
-
data urodzenia;
-
numer PESEL (w przypadku gdy nie nadano tego numeru – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość);
-
adres zamieszkania;
-
adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
-
sposób wypłaty świadczenia (numer konta lub dane do przekazu pocztowego);
-
podpis wnioskodawcy.
► Wniosek o sołtysowe – załączniki
Do wniosku o sołtysowe należy dołączyć jeszcze dwa dokumenty w formie załączników, są to:
-
Zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
-
Oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
W związku z powyższym Wójt Gminy Rychtal, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy, Wójt Gminy wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Świadczenie w kwocie 300 zł miesięcznie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie.